کد خبر: 1202071
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
درست در اولین سال دهه ۹۰ بودیم که اعلام شد ساخت یک بیمارستان فوق‌تخصصی در غرب استان مازندران شروع خواهد شد و وقتی کلنگ این بیمارستان به زمین خورد و عملیات اجرایی آن آغاز شد مردم امیدوار شدند تا چند سال آینده می‌توانند از خدمات ویژه آن بهره‌مند شوند. 
حوریه ملکی
جوان آنلاین: تأمین امکانات بهداشتی و درمانی در دنیای حاضر به عنوان یکی از نیاز‌های مبرم هر منطقه به شمار می‌آید و بر همین اساس استان‌هایی که گردشگرپذیر بوده و در طول سال مسافران زیادی به آن مناطق سفر می‌کنند، بیش از دیگران نیازمند ساخت و تجهیز بیمارستان هستند. از جمله این استان‌ها مازندران است که نه تنها امکانات بهداشتی و درمانی در آن ضعیف است، بلکه پاسخگوی نیاز‌های مردم منطقه و گردشگران و مسافرانش هم نیست. 
 
درست در اولین سال دهه ۹۰ بودیم که اعلام شد ساخت یک بیمارستان فوق‌تخصصی در غرب استان مازندران شروع خواهد شد و وقتی کلنگ این بیمارستان به زمین خورد و عملیات اجرایی آن آغاز شد مردم امیدوار شدند تا چند سال آینده می‌توانند از خدمات ویژه آن بهره‌مند شوند. 
کمترین تأثیر بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی فوق‌تخصصی تنکابن این بود که می‌توانست وضعیت بهداشت و درمان منطقه را بهبود ببخشد، اما حالا با گذشت ۱۲ سال تازه اعلام شده فاز نخست این بیمارستان شاید آماده بهره‌برداری شود. 
غرب مازندران همواره از نظر متخصصان بهداشت و درمان از حیث سرانه درمان و امکانات درمانی و بهداشتی بسیار ضعیف بوده و با توجه به آمار افزاینده جمعیت شناور در آن امکانات درمانی موجود پاسخگوی نیاز‌های مردم نیست. 
آنطور که پزشکان و متخصصان می‌گویند، ساخت و افتتاح بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی فوق تخصصی تنکابن امتیاز بزرگی در حوزه درمان منطقه بوده و می‌تواند آن‌ها را در سطح نخست خدمات بهداشتی و درمانی قرار دهد. 
بر همین اساس تأسیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی یک امکان بوده و برای رسیدن به این امکان نیازمند امکانات و تجهیزات جدید هستند که باید قدرت و بودجه و دانشکده علوم پزشکی در کنار هم قرار گیرند. 
مشکل غرب مازندران این است که از منظر بروکراسی اداری و اتفاقات مربوط به جوامع شهرنشینی و اجتماعی عقب ماندگی بسیاری دارد و یکی از بخش‌های ضعیف در حوزه درمان است و کسی هم به آن توجه نمی‌کند. 
 
 جان بیماران در خطر است
به خاطر نبود بیمارستان تخصصی در غرب مازندران موضوع ارجاع بیماران به شهر‌های بزرگ بسیار داغ است و همین امر بحث رانت پزشکی در این منطقه را رواج داده است. 
فارغ از این رانت‌های پزشکی، چون منطقه از نظر خدمات بهداشتی و درمان و حضور پزشکان متخصص بسیار فقیر است، سبب ارجاع بیماران به شهر‌هایی مانند بابل، تهران و رشت شده و به همین سبب وقت طلایی برای نجات بیماران از دست می‌رود. 
در همین راستا رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنکابن از پیشرفت بیش از ۹۵ درصدی بیمارستان فوق تخصصی جراحی قلب باز تنکابن خبر داده و می‌گوید: «فاز نخست ساخت این بیمارستان رو به پایان بوده و طبقات اول تا چهارم به پایان رسیده و در طبقه همکف و محوطه‌سازی پیمانکار با سرعت در حال انجام کار است.»
سیده عالیه علوی با بیان اینکه به طور همزمان تأسیسات مکانیکی و برق بیمارستان هم در حال انجام است، ادامه می‌دهد: «افتتاح این بیمارستان فوق تخصصی در افزایش سرانه درمان غرب مازندران بسیار تأثیرگذار است. با توجه به جراحی قلب باز در این بیمارستان، بیماران قلبی و عروقی در همین مرکز درمان شده و به شهر‌های دیگر ارجاع داده نمی‌شوند و این مسئله باعث می‌شود تا جان افراد به خطر نیفتد.»
این مسئول صرفه‌جویی در هزینه‌ها و از دست ندادن وقت طلایی جهت جان بیمار و حضور هیئت علمی و پزشکان متخصص در منطقه را از مهم‌ترین مزایای افتتاح این بیمارستان عنوان می‌کند. 
به گفته رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنکابن، در حال حاضر به دلیل کمبود فضای فیزیکی بیمارستانی و کم بودن تعداد تخت‌ها، پزشکان بعد از گذراندن طرح و تعهد خود در منطقه ماندگار نمی‌شوند، در حالی که با افزایش تخت‌های بیمارستانی و تجهیزات درمانی، این پزشکان حضور مداوم در منطقه خواهند داشت. 
علوی، استقرار دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی در غرب مازندران را یکی از امکانات زیرساختی در حوزه درمان و بسیار حائز اهمیت برشمرد. 
 
 شمال، منطقه برخوردار نیست
رئیس نظام پزشکی شهرستان‌های تنکابن و عباس‌آباد با اشاره به توریستی بوده منطقه غرب مازندران و آمار بالای جمعیت شناور، افزایش سرانه درمان در این منطقه را ضروری می‌داند و می‌گوید: «امکانات فعلی موجود در منطقه، پاسخگوی نیاز‌های مردم نبوده و در خور میزان جمعیت نیست. با توجه به زیرساخت‌های در حال ساخت راه و آزاد راه به سمت مازندران به ویژه غرب این استان، بیش از هر زمان دیگری نیازمند این هستیم که سرانه درمان در این منطقه افزایش پیدا کند.»
مهدی حیدری با بیان اینکه، دولتمردان هم شمال را در زمره مناطق برخوردار ارزیابی می‌کنند، تصریح می‌کند: «واقعیت این است که امکانات درمانی موجود در قیاس با میزان جمعیت شناور و ثابت متناسب نبوده و بسیار کم است. دو بیمارستان دولتی شهیدرجایی تنکابن و خصوصی شهسوار با وجود آنکه در زمره بیمارستان‌های درجه یک هستند، اما خدماتشان متناسب با جمعیت مطلوب نبوده و کفایت لازم را در شأن مردم ندارند، از این رو افتتاح بیمارستان ۲۲۰تختخوابی فوق‌تخصصی با امتیاز جراحی قلب باز تنکابن می‌تواند تحولی چشم گیر در حوزه درمان منطقه ایجاد کند.»
این مسئول به بعد مسافت تنکابن تا مرکز مازندران اشاره و می‌گوید: «این بعد مسافت در بسیاری موارد که بیماران قلبی و سکته‌های مغزی نیاز به درمان در وقت طلایی را دارند، دچار چالش جدی می‌کند، زیرا بیمار در آن شرایط حاد باید به بابل یا ساری یا دیگر شهر‌ها ارجاع شوند.»
در حال حاضر مازندران نیازمند رسیدن تجهیزات و امکانات بهداشتی و درمانی است. به عنوان مثال با استقرار بخش آنژیوگرافی و امکانات فوق تخصصی در بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی تنکابن دیگر زمان طلایی از بین نمی‌رود و جان بسیاری از بیماران نجات پیدا می‌کند، زیرا در بسیاری از موارد وقتی بیماران این منطقه به شهر‌های اطراف می‌روند، ظرفیت پذیرش بیمارستان‌های آن‌ها هم تکمیل بوده و این نیز چالش جدی دیگری در این حوزه است. 
موضوع مهم دیگری که باید بدان پرداخته شود، تأسیس دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمان غرب مازندران است. 
فواید وجود این دانشکده علاوه بر افزایش سرانه درمان در غرب مازندران، حضور نیرو‌های انسانی متخصص و فوق تخصص خواهد بود که زیرساخت اصلی حوزه درمان به شمار می‌رود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
0
0
خدا خیرتون بده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار